Geneza i etapy myślenia strategicznego

#strategiapodlupa

 

Czy wiesz, skąd pochodzi termin “strategia”? Od kiedy i dlaczego zaczęto wprowadzać myślenie strategiczne w firmach oraz z jakich etapów składa się proces zwany “strategicznym zarządzaniem? 

 

O tym wszystkim opowiem Ci w tym wpisie.

 

Strategia i strateg

Termin “strategia” pochodzi od greckiego słowa “strategia”, czyli “dowództwo”. Oznaczał kierowanie wojskiem z pozycji naczelnego wodza i związany był z organizacją działań wojennych lub obronnych – tworzeniem planu wojny oraz określaniem poszczególnych kampanii wojennych. 

Z kolei słowo “strateg” wywodzi się ze słowa “strategos” i określa osobą posiadającą umiejętności prowadzenia operacji z zamiarem osiągnięcia określonego celu.

Oba te pojęcia znalazły swoje miejsce w świecie biznesu i są ściśle związane z procesem kierowania przedsiębiorstwem.

 

Początki zarządzania strategicznego w firmach

W którym momencie zarządzanie strategiczne przeszło z wojskowości do firm? Początki myślenia i zarządzania strategicznego w firmach sięgają I połowy XX wieku, kiedy na skutek fuzji i przejęć zaczęły powstawać duże firmy. Okazało się, że w przypadku tak dużych przedsiębiorstw, myślenie i zarządzanie intuicyjne przestało już wystarczać. 

Mała ciekawostka. Czy wiesz, że  wiele rozwiązań z zakresu strategicznego zarządzania ma swoje korzenie w czasach starożytnych? 

 

Etapy zarządzania strategicznego

Zarządzanie strategiczne możemy określić jako proces składający się z następujących etapów (rys. 1.1):

  • analiza – diagnoza organizacji i jej otoczenia; 
  • planowanie – tworzenie planu strategicznego; 
  • zarządzanie – realizacja stworzonego przez nas planu. 

Ale od czego w ogóle zaczynamy ten proces? Punktem wyjścia do planowania strategicznego jest jasne określenie sytuacji, w jakiej obecnie znajduje się firma.

A co potem? Następnie skupiamy się na monitorowaniu działań. Zadajemy pytania: 

  • Co się sprawdza? 
  • Co się nie sprawdza? 
  • Po co to robimy? 

Miarą efektywności firmy są wyniki, osiągnięte w zaplanowanym czasie. Po to właśnie wprowadzamy i realizujemy zarządzanie strategiczne.

 

A Ty co o tym sądzisz? 

Wiem, że zmiana sposobu zarządzania z intuicyjnego na strategiczne nie jest ani łatwa, ani prosta, dlatego jeśli masz własne przemyślenia na ten temat lub chcesz się podzielić ze mną swoimi doświadczeniami, napisz do mnie na adres: pitch@orde.business

Autor wpisu Paweł Kwiatkowski

Przedsiębiorca z wieloletnim doświadczeniem w realizacji autorskich projektów biznesowych. Nieprzerwanie pracuje nad tworzeniem nowych rozwiązań w zakresie zarządzania zasobami organizacji.

Poszukuje wartości stanowiących przewagę konkurencyjną w biznesie. Testuje i tworzy nowe produkty oraz środowiska przedsiębiorcze oparte na działaniach integracyjnych.

Właściciel marki Orde oraz Anioł biznesu. Czuje się częścią rosnącej zmiany w świecie startupów. Od kilku lat realizuje się jako mentor dla startupów i doradza strategicznie przedsiębiorcom. Zainwestował w marki, które rozwijają się dzięki jego wsparciu. Pomógł: Austerii, PurleyShow, Neeko oraz VCS.

Jest otwarty na wszelkie wyzwania, twierdzi, że nowe cele dają mu energię do działania i siłę tworzenia.

Absolwent Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu, kierunek zarządzanie; specjalność MBA. Laureat I nagrody w XIV edycji Konkursu na najlepsze  prace dyplomowe w kategorii Magister. Beneficjent stypendium naukowego Rektora, dwukrotnie wpisany do Złotej Księgi Absolwentów ZPSB.

Pasjonat dzieł sztuki. Jak sam mówi: jest to dla niego główne źródło inspiracji do tworzenia – również w świecie biznesu. Interesuje się psychologią oraz pogłębianiem samoświadomości.