Wstęp do myślenia strategicznego

Jest to moja pierwsza publikacja z cyklu “Strategia pod lupą”.

Jaki jest cel całego cyklu?

Po pierwsze, pragnę odczarować pojęcie “strategia rozwoju firmy” oraz zainspirować Was do wdrożenia strategicznego podejścia w zarządzaniu Waszymi firmami, niezależnie od ich wielkości.

Po drugie, chcę przybliżyć Wam główne idee strategii i ich rodzaje.

Po trzecie, chcę pokazać Wam, na przykładzie Orde, jak w praktyce wygląda proces wdrażania strategii oraz jak dużo pozytywnych zmian zachodzi w firmie, dzięki strategicznemu podejściu do rozwoju.

 

 

Doskonale oddaje to poniższy cytat, który pochodzi z opracowania przygotowującego naszą organizację do wdrożenia strategii działania:

“Zmienność oraz niepewność otoczenia, w jakim aktualnie funkcjonują przedsiębiorstwa, wymusza odrzucenie mechanistycznego modelu zarządzania. Jedynym wyjściem w takiej sytuacji wydaje się wdrożenie metod zarządzania, które umożliwią funkcjonowanie organizacji w warunkach dynamicznych zmian. Odpowiedzią na to zagadnienie okazało się zarządzanie strategiczne. To właśnie dzięki odpowiedniej strategii działania przedsiębiorstwo może nie tylko uniknąć barier związanych z własnymi ograniczeniami, ale przede wszystkim będzie mogło realizować ścieżkę rozwoju, jednocześnie ograniczając ryzyko płynące z otoczenia”.

i dalej:

“Wciąż rosnące koszty działalności operacyjnej zmuszają przedsiębiorców do refleksji nad tym, w jaki sposób prowadzić jednostkę, aby uzyskać optymalny wynik zwrotu z inwestycji. Dzisiaj, ze względu na zmiany, jakie zachodzą na rynku, przedsiębiorstwo musi wykazać się w szczególności: elastycznością, kreatywnością i szybkością działania. Jest to niezbędne, aby móc uzyskać przewagę konkurencyjną, która stanowi efekt optymalnej strategii działania firmy”. [1]

 

Co powinno być sygnałem dla menedżera, aby zaczął on rozważać wprowadzenie strategicznego podejścia do zarządzania?

Strategiczne podejście do zarządzania firmą sprawdzi się w każdej sytuacji, jednak są pewne sygnały płynące z makrootoczenia ekonomicznego lub wynikające z kondycji samej firmy, które wskazują, że wprowadzenie zarządzania strategicznego staje się sprawą kluczową i priorytetową.

Do sygnałów płynących z makrootoczenia ekonomicznego należą: zmiany polityczne, zmienność i niepewność w ekonomii, zmiany społeczne czy technologiczne.

Sygnały pochodzące z samej firmy to: spadek rentowności, ciągłe skupianie się na rozwiązywaniu bieżących problemów (tzw. gaszenie pożarów), nieefektywne wykorzystanie kapitału i opieszałość we wprowadzaniu nowych inwestycji.

 

Od czego w takim razie zacząć? W jaki sposób znaleźć odpowiednie opcje strategiczne rozwoju firmy?

Jeżeli:

  • wiemy, że mamy problem – firma nie rozwija się i jest podatna na zawirowania rynkowe, działa tu i teraz bez planów na przyszłość;
  • nie wiemy, co powinniśmy zrobić – jak wprowadzić zarządzanie strategiczne;
  • wiemy, w jakim celu to robimy (świadome działanie) – rozwój i uzyskanie satysfakcjonującego poziomu rentowności ekonomicznej, a tym samym osiągnięcie wyższego poziomu bezpieczeństwa biznesowego na rynku.

Wtedy:

Zaczynamy od przyjrzenia się aktualnej sytuacji firmy, ponieważ musimy dokładnie wiedzieć, na czym stoimy. Zazwyczaj jest to udzielenie rzetelnych odpowiedzi na szereg pytań.

 

W jaki sposób do tego podejść?

W przypadku Orde podeszliśmy do tego tak, jak do projektu badawczego, czyli postawiliśmy hipotezę badawczą, wybraliśmy odpowiednie metody badawcze oraz przeprowadziliśmy analizę materiałów badawczych, pierwotnych i wtórnych.

Czy takie metodyczne i naukowe podejście sprawdzi się w każdym przypadku?

Z pewnością sprawdzi się w większości przypadków. Dlaczego? Z własnego doświadczenia wiem, że przejście z zarządzania intuicyjnego na strategiczne wymaga: czasu, dogłębnego przemyślenia oraz sukcesywnego wdrażania. Nie mogą to być działania przypadkowe. Metodyka, którą będę omawiać w następnych wpisach, pomoże Wam przejść przez ten proces w sposób uporządkowany i zrozumiały.

Jeśli macie pytania dotyczące tego tematu, chcecie podzielić się ze mną swoimi doświadczeniami lub natknęliście się na zagadnienie, które chcecie omówić, zapraszam do kontaktu.

Piszcie na adres: pitch@orde.business

 

[1] Paweł Kwiatkowski, Opcje strategicznego rozwoju przedsiębiorstwa Orde w obliczu spadku rentowności ekonomicznej, Szczecin 2020, s. 7

Autor wpisu Paweł Kwiatkowski

Przedsiębiorca z wieloletnim doświadczeniem w realizacji autorskich projektów biznesowych. Nieprzerwanie pracuje nad tworzeniem nowych rozwiązań w zakresie zarządzania zasobami organizacji.

Poszukuje wartości stanowiących przewagę konkurencyjną w biznesie. Testuje i tworzy nowe produkty oraz środowiska przedsiębiorcze oparte na działaniach integracyjnych.

Właściciel marki Orde oraz Anioł biznesu. Czuje się częścią rosnącej zmiany w świecie startupów. Od kilku lat realizuje się jako mentor dla startupów i doradza strategicznie przedsiębiorcom. Zainwestował w marki, które rozwijają się dzięki jego wsparciu. Pomógł: Austerii, PurleyShow, Neeko oraz VCS.

Jest otwarty na wszelkie wyzwania, twierdzi, że nowe cele dają mu energię do działania i siłę tworzenia.

Absolwent Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu, kierunek zarządzanie; specjalność MBA. Laureat I nagrody w XIV edycji Konkursu na najlepsze  prace dyplomowe w kategorii Magister. Beneficjent stypendium naukowego Rektora, dwukrotnie wpisany do Złotej Księgi Absolwentów ZPSB.

Pasjonat dzieł sztuki. Jak sam mówi: jest to dla niego główne źródło inspiracji do tworzenia – również w świecie biznesu. Interesuje się psychologią oraz pogłębianiem samoświadomości.