Istota i znaczenie zarządzania strategicznego

Czy zastanawiałeś się kiedyś nad istotą zarządzania strategicznego? Nad tym, jakie znaczenie dla rozwoju Twojej firmy może mieć wprowadzenie tego modelu zarządzania?

W tym wpisie poruszam te właśnie zagadnienia. Owocnej lektury.

 

Znaczenie strategicznego zarządzania w czasach postępującej globalizacji

Żyjemy w czasach postępującej globalizacji, co stwarza zarówno szanse, jak i zagrożenia. Dokładnie widzimy, że to, co dzieje się na świecie, ma wpływ na funkcjonowanie naszej firmy. W takiej sytuacji zastanawiamy się, co możemy zrobić, aby nasze firmy działały i rozwijały się w obliczu negatywnych konsekwencji, takich zjawisk jak: degradacja środowiska, wyczerpywanie się zasobów naturalnych, kryzysy militarne czy pandemia.
W takiej sytuacji wprowadzenie odpowiedniej strategii działania może stanowić o sukcesie firmy i tworzyć jej przewagę konkurencyjną.

 

Polskie realia rynkowe

Czy strategiczne zarządzanie ma praktyczny sens w polskich warunkach ekonomicznych? A jeśli tak, to dlaczego?

Jeśli przyjrzymy się historii większości polskich firm, widzimy, że te, które powstały po transformacji, mają maksymalnie 30 lat. Co je charakteryzuje? Intuicyjny sposób zarządzania. Czy jest on zły? Nie, jednak przychodzi taki moment, w którym ten sposób zarządzania jest niewystarczający. Firma zaczyna borykać się ze zjawiskiem kryzysu dojrzałości – osiągnęła już wszystko, co mogła osiągnąć i bez wprowadzenia gruntownych zmian nie jest w stanie w pełni wykorzystać swojego potencjału.

Co można zrobić, aby firma nadal się rozwijała?

Wprowadzić strategiczne zarządzanie, uwzględniające:

– znajomość słabych i mocnych stron organizacji;
– umiejętność zauważania szans i zagrożeń w otoczeniu zewnętrznym firmy;
– umiejętność doboru odpowiedniej strategii.

 

Strategia oparta na dostosowaniu się do potrzeb klienta

Czym powinniśmy się kierować, wyznaczając strategię zarządzania? To jest kluczowe pytanie i może spędzić sen z oczu niejednego menedżera. Wszystko stanie się jasne, jeśli ustalimy jedno:

Kto jest najważniejszy dla firmy?

To klient oraz jego potrzeby.

Dlatego to powinno stanowić trzon zarządzania strategicznego, którego efektem jest:

– opracowanie strategii;
– wdrożenie rozwiązania;
– ocena wyników;
– modyfikacja działań (jeśli jest to konieczne).

 

Co jeszcze należy wziąć pod uwagę?

Zdefiniowanie misji i wizji organizacji.
Tworzenie długo i średnioterminowych planów strategicznych dla poszczególnych działów oraz całej organizacji.

 

Strategia a planowanie

Strategiczne zarządzanie wymaga planowania. Zgadzasz się ze mną? Jednak część przedsiębiorców może odczuwać niechęć do tego procesu na zasadzie: po co planować, skoro i tak nie będziemy się trzymać tych planów, bo wszystko tak szybko się zmienia.

W odpowiedzi przytoczę powiedzenie Dwight’a D. Eisenhowera: “Plany są niczym; planowanie jest wszystkim.”

Ponieważ to w procesie planowania możemy dokładnie zobaczyć:

– gdzie znajduje się organizacja i dlaczego akurat w tym miejscu;
– dokąd zmierza organizacja – ustalenie celów;
– w jaki sposób może tego dokonać – formułowanie strategii;
– skąd będziemy wiedzieć, że cele zostały osiągnięte – kontrola.

 

A Ty? Co o tym sądzisz? Czy warto wprowadzać strategiczne myślenie w małej firmie, na zasadzie: jeśli nauczę się zarządzać strategicznie małą firmą, to z dużą pójdzie mi znacznie łatwiej?

A może masz już za sobą pewne doświadczenia związane z wdrażaniem strategicznego zarządzania, którymi chciałbyś się podzielić? Napisz mi o tym.

 

 

Całość cyklu #strategiapodlupa oparta jest na dysertacji MBA Pawła Kwiatkowskiego pt. ,,Opcje strategicznego rozwoju przedsiębiorstwa Orde w obliczu spadku rentowności ekonomicznej” Szczecin 2020, dostępnej w zasobach Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu w Szczecinie.

Autor wpisu Paweł Kwiatkowski

Przedsiębiorca z wieloletnim doświadczeniem w realizacji autorskich projektów biznesowych. Nieprzerwanie pracuje nad tworzeniem nowych rozwiązań w zakresie zarządzania zasobami organizacji.

Poszukuje wartości stanowiących przewagę konkurencyjną w biznesie. Testuje i tworzy nowe produkty oraz środowiska przedsiębiorcze oparte na działaniach integracyjnych.

Właściciel marki Orde oraz Anioł biznesu. Czuje się częścią rosnącej zmiany w świecie startupów. Od kilku lat realizuje się jako mentor dla startupów i doradza strategicznie przedsiębiorcom. Zainwestował w marki, które rozwijają się dzięki jego wsparciu. Pomógł: Austerii, PurleyShow, Neeko oraz VCS.

Jest otwarty na wszelkie wyzwania, twierdzi, że nowe cele dają mu energię do działania i siłę tworzenia.

Absolwent Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu, kierunek zarządzanie; specjalność MBA. Laureat I nagrody w XIV edycji Konkursu na najlepsze  prace dyplomowe w kategorii Magister. Beneficjent stypendium naukowego Rektora, dwukrotnie wpisany do Złotej Księgi Absolwentów ZPSB.

Pasjonat dzieł sztuki. Jak sam mówi: jest to dla niego główne źródło inspiracji do tworzenia – również w świecie biznesu. Interesuje się psychologią oraz pogłębianiem samoświadomości.