Model strategii w organizacji

#strategiapodlupa

 

 

Czy interesują Cię czysto praktyczne aspekty związane ze strategicznym zarządzaniem? Jeśli tak, to ten wpis przypadnie Ci do gustu. Odpowiem w nim na następujące pytania:

  • Co jest źródłem strategicznego zarządzania w organizacji?
  • Na jakich filarach opiera się model strategii zarządzania?
  • Jakie są cztery powody tworzenia strategii dla organizacji?

 

Analiza przedsiębiorstwa i jego otoczenia jako źródło strategicznego zarządzania

Co jest źródłem strategicznego zarządzania? Skąd przedsiębiorcy mają wiedzieć, w jakim kierunku powinni rozwijać firmę i jakie decyzje podejmować?

Sprawa jest dość oczywista. Strategia powinna wypływać wprost z analizy przedsiębiorstwa i jego otoczenia. Jest tak dlatego, że w trakcie analiz dowiadujemy się istotnych rzeczy na temat mocnych i słabych stron organizacji oraz poznajemy szanse i zagrożenia znajdujące się w jej otoczeniu.

 

Cztery filary modelu strategii zarządzania

Cały model strategicznego zarządzania opiera się czterech filarach:

  • domena działań,
  • przewaga strategiczna,
  • cele strategiczne,
  • działania funkcjonalne.

Ich wzajemne zależności doskonale obrazuje poniższy schemat.
Według K. Obłoja na strategię przedsiębiorstwa składają się cztery podstawowe elementy zilustrowane na poniższym rysunku (rys. 1).

 

Rysunek 1. Model strategii w organizacji

 

Czym jest domena działania?

Domena działania określa gdzie i komu zamierzamy sprzedawać swoje produkty lub usługi. W tym punkcie skupiamy się na określeniu i znalezieniu swojego miejsca na rynku oraz własnych klientów. W ten sposób budujemy tożsamość swojej firmy. Warto podkreślić, że bez tożsamości organizacja nie jest w stanie się rozwijać. Może działać jedynie na zasadach przetrwania.

 

Czym jest przewaga strategiczna?

To znalezienie takiego obszaru, w którym jesteśmy lepsi od naszej konkurencji. Nie ma znaczenia, co to jest. Mogą to być: patenty, wzory, technologie, ale również tańsze źródła zaopatrzenia, jakość produktu, lokalizacja czy tempo działania. Chodzi o to, by taką przewagę posiadać i umieć z niej korzystać.

 

Czym są cele strategiczne?

Są uzupełnieniem dwóch poprzednich punktów. Domena działania mówi nam, dokąd podąża nasza firma. Przewaga strategiczna określa, w jaki sposób robimy to lepiej niż nasza konkurencja. Z kolei cele strategiczne są kamieniami milowymi. Ustawione w odpowiednich punktach ścieżki rozwoju firmy pozwalają nam kontrolować przebieg działań związanych z osiągnięciem sukcesu.

 

Czym są działania funkcjonalne?

Żadna strategia nie zostanie zrealizowana, jeśli nie przydzielimy poszczególnych działań do konkretnych osób. To właśnie funkcjonalne programy działań określają: kto, co i kiedy będzie wykonywał oraz jak to odnosi się do strategii globalnej. Warto również dodać, że programy te uwzględniają również samodoskonalenie oraz systemowo obejmują całość funkcjonowania firmy.

 

Co jeszcze warto wiedzieć?

Każdy z wymienionych obszarów powinien mieć opracowany program działania z uwzględnieniem czasu realizacji, budżetem czy kryteriami oceny. Bez tych elementów nawet najlepsza strategia nie ma szans na powodzenie.

 

W jakim celu tworzymy i wdrażamy strategię?

Jak już wspomniałem w pierwszym wpisie, strategiczne zarządzanie jest kluczem do uzyskania przewagi konkurencyjnej.

Jak mówi B. Tracy, istnieją cztery powody tworzenia strategii dla organizacji [1]:

  • Zwiększenie stopy zwrotu z kapitału własnego (zaangażowanych środków).
  • Zmiana pozycji firmy na rynku (jeśli jest to wskazane).
  • Maksymalizacja silnych stron przedsiębiorstwa oraz wykorzystywanie szans w otoczeniu.
  • Stworzenie podłoża (podstaw) do działania.

 

A Ty, co o tym sądzisz?

Jeśli chcesz przedyskutować ten temat głębiej lub zastanawiasz się, jak wprowadzić zarządzanie strategiczne w swojej firmie, skontaktuj się ze mną, pisząc na adres: pitch@orde.business

[1] Tracy B., Strategia biznesowa, przekład Pawłowski K., MT Biznes Sp. z o.o., Warszawa 2017, s. 23-24.

Autor wpisu Paweł Kwiatkowski

Przedsiębiorca z wieloletnim doświadczeniem w realizacji autorskich projektów biznesowych. Nieprzerwanie pracuje nad tworzeniem nowych rozwiązań w zakresie zarządzania zasobami organizacji.

Poszukuje wartości stanowiących przewagę konkurencyjną w biznesie. Testuje i tworzy nowe produkty oraz środowiska przedsiębiorcze oparte na działaniach integracyjnych.

Właściciel marki Orde oraz Anioł biznesu. Czuje się częścią rosnącej zmiany w świecie startupów. Od kilku lat realizuje się jako mentor dla startupów i doradza strategicznie przedsiębiorcom. Zainwestował w marki, które rozwijają się dzięki jego wsparciu. Pomógł: Austerii, PurleyShow, Neeko oraz VCS.

Jest otwarty na wszelkie wyzwania, twierdzi, że nowe cele dają mu energię do działania i siłę tworzenia.

Absolwent Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu, kierunek zarządzanie; specjalność MBA. Laureat I nagrody w XIV edycji Konkursu na najlepsze  prace dyplomowe w kategorii Magister. Beneficjent stypendium naukowego Rektora, dwukrotnie wpisany do Złotej Księgi Absolwentów ZPSB.

Pasjonat dzieł sztuki. Jak sam mówi: jest to dla niego główne źródło inspiracji do tworzenia – również w świecie biznesu. Interesuje się psychologią oraz pogłębianiem samoświadomości.