Co dobrego niosą ze sobą zmiany w Orde?

Co dobrego niosą ze sobą zmiany w Orde?

Wywiad przeprowadzony przez Anetę Zdrojewską z Growth z Pawłem Kwiatkowskim.

 

Dziś rozmawiam z Panem Pawłem Kwiatkowskim właścicielem marki Orde, biznesmenem, Aniołem Biznesu, mentorem, innowatorem oraz miłośnikiem sztuki, na temat przejścia Orde przez proces transformacji w wielopodmiotowość. W wywiadzie omówimy również rolę strategii w procesie prowadzenia przedsiębiorstwa oraz dowiemy się, co Orde Business solutions może zaproponować przedsiębiorcom. 

 

A.Z.: Dzień dobry Panie Pawle. Cieszę się, że mogę się z Panem spotkać w Waszej siedzibie i porozmawiać na temat zachodzących zmian w strategii działania Pana firmy.

P.K.: Dzień dobry Pani Aneto. Bardzo mi miło. Ja również cieszę się z naszego spotkania.

A.Z.: Na początku proszę mi powiedzieć, jak to się stało, że Pana firma przeszła tak dużą transformację? Od Euro System, poprzez Orde, aż do Orde Good cleaning solutions i Orde Business solutions? Z tego, co się orientuję, zmiana ta jest wynikiem przejścia z zarządzania intuicyjnego na zarządzanie strategiczne, a tym samym wprowadzeniem dywersyfikacji koncentrycznej, jako sposobu rozszerzenia oferty oraz wejściem na ścieżkę innowacyjności. Tego wszystkiego dowiedziałam się z materiałów, do których miałam dostęp, przygotowując się do tego wywiadu. Jednak bardzo mnie ciekawi moment, od którego to wszystko się zaczęło. 

P.K.: Z perspektywy czasu mogę powiedzieć, że proces zmian zaczął się w momencie, w którym uświadomiłem sobie, że zarządzanie intuicyjne już nie wystarcza. Dostrzegłem, że firma nie rozwija się tak szybko, jak by mogła, bo nie wykorzystujemy całego dostępnego potencjału. Dziś wiem, że trafiliśmy na barierę wzrostu.

A.Z.: I co Pan wtedy zrobił? 

P.K.: Zacząłem szukać rozwiązań. W tym celu wróciłem na uczelnię, gdzie zgłębiłem ideę strategicznego zarządzania, a następnie wdrożyłem ten model w swojej firmie. 

A.Z.: I zaowocowało to tym, że…

P.K.: Dziś, jako Orde, jesteśmy na etapie realizowania “strategii origami”, która polega na wdrażaniu w życie koncepcji konsorcjum, czyli powoływania do życia powiązanych ze sobą podmiotów. Jest to nasz sposób na to, by się rozwijać oraz wyjść z branży, miasta, a nawet Polski.

A.Z.: Wróćmy jeszcze na chwilę do zarządzania intuicyjnego. Z tego, co się orientuję, wiele firm nadal stosuje ten model. Co, jako doświadczony biznesmen, może nam Pan o nim powiedzieć?

P.K.: Tak, jak wspomniałem, w moim przypadku model ten sprawdzał się do pewnego momentu, potem przestał już wystarczać.

A.Z.: Jak Pan sądzi, co było przyczyną? 

P.K.: Zmiany. Z jednej strony zmieniły się warunki mikro- i makroekonomiczne, z drugiej zmieniłem się również ja. Uświadomiłem sobie, że prowadzenie biznesu powinno być czymś więcej niż tylko pracą i zarabianiem pieniędzy. Powinno być również sposobem na rozwijanie własnego potencjału i samorealizację.

A.Z.: W jaki sposób doszedł Pan do takiego wniosku? 

P.K.: Ten wniosek jest wynikiem pewnego procesu. Jako Orde przeszliśmy długą drogę, która obejmuje etap zarządzania intuicyjnego, barierę wzrostu, poszukiwanie rozwiązań, wdrożenie zarządzania strategicznego oraz dywersyfikację koncentryczną. Dziś, patrząc wstecz, z pełną odpowiedzialnością mogę stwierdzić, że proces wprowadzania zmian powinien się zacząć dziesięć lat wcześniej, niż faktycznie zaczęliśmy to robić. Niestety, nie da się cofnąć czasu. 

A.Z.: W takim razie, w imieniu przedsiębiorców, którzy nadal są na etapie zarządzania intuicyjnego, zadam Panu pytanie: w jaki sposób szybko i bezpiecznie wejść na ścieżkę rozwoju, aby uniknąć straty czasu i frustracji? 

P.K.: Dobrze, że poruszyła Pani ten temat. Właśnie w tym celu powstało Orde Business solutions, firma doradczo-szkoleniowa, której misją jest dzielenie się z innymi podmiotami swoją wiedzą biznesową oraz pomoc w wejściu na ścieżkę szybkiego i strategicznego rozwoju. Jest to szczególnie ważne w obecnych, tak szybko zmieniających się czasach. 

A.Z.: Rozumiem. Mam jeszcze jedno pytanie, może nieco przewrotne. Gdyby mógł się Pan cofnąć do momentu, w którym Orde było na początkowym etapie “dziesięciu lat za późno”, czy skorzystałby Pan z usług takiej firmy, jaką obecnie jest Orde Business solutions?

P.K.: (śmiech) Tak, ale… musieliby zdobyć moje zaufanie.

A.Z.: W takim razie, w jaki sposób Orde Business solutions buduje swoją pozycję eksperta oraz zaufanie potencjalnych klientów?

P.K.: Robimy to po prostu przez nasze działania. Zdajemy sobie sprawę, że zanim dana firma zgłosi się do nas o pomoc, powinna nas poznać, w tym celu stosujemy szeroką i otwartą komunikację zarówno w internecie, jak i poza nim. Praktycznie na dniach ruszamy z trzema cyklami: Strategia pod lupą, Wywiad z ekspertem oraz Moja historia.

A.Z.: Opowie nam Pan nieco więcej o tych projektach?

P.K.: Strategia pod lupą odczarowuje oraz omawia rolę strategii w procesie zarządzania firmą. Będzie to cykl wpisów blogowych, vlogów oraz podcastów, w których każdy przedsiębiorca, poszukujący praktycznej wiedzy biznesowej na ten temat, znajdzie odpowiedzi na nurtujące go pytania. 

 

Wywiad z ekspertem to wywiady z ciekawymi osobami, specjalistami w swoich branżach, które opowiadają o swoich pasjach, dokonaniach oraz przemyśleniach. 

 

Z kolei Moja historia to wywiady z osobami, które wraz z nami dokonały już pewnych osiągnięć. 

A.Z.: A co może Pan zaproponować osobom, które prowadzą już firmę i natknęły się na problem, którego nie potrafią rozwiązać i poszukują konkretnych rozwiązań?

P.K.: W takim przypadku zapraszamy do współpracy już teraz. Paleta rozwiązań, jaką proponuje Orde Business solutions, przypomina menu w kawiarni. To klient określa, co mu jest w danym momencie najbardziej potrzebne i na tej podstawie komponuje najbardziej odpowiedni dla siebie zestaw rozwiązań. Oczywiście, podobnie jak dobry kelner, możemy zapytać o preferencje i zaproponować odpowiednie rozwiązanie, ale ostateczna decyzja należy do klienta.

A.Z.: Panie Pawle. Bardzo dziękuję za rozmowę. Temat jest naprawdę szeroki i myślę, że nasi czytelnicy są na tyle zaciekawieni, że z uwagą będą śledzić wpisy dotyczące Strategii pod lupą oraz Wywiadów z ekspertami.

P.K.: Ja również bardzo Pani dziękuję i zapraszam do rozmowy, jeśli będzie miała Pani jeszcze dodatkowe pytania. 

 

Autor wpisu Paweł Kwiatkowski

Przedsiębiorca z wieloletnim doświadczeniem w realizacji autorskich projektów biznesowych. Nieprzerwanie pracuje nad tworzeniem nowych rozwiązań w zakresie zarządzania zasobami organizacji.

Poszukuje wartości stanowiących przewagę konkurencyjną w biznesie. Testuje i tworzy nowe produkty oraz środowiska przedsiębiorcze oparte na działaniach integracyjnych.

Właściciel marki Orde oraz Anioł biznesu. Czuje się częścią rosnącej zmiany w świecie startupów. Od kilku lat realizuje się jako mentor dla startupów i doradza strategicznie przedsiębiorcom. Zainwestował w marki, które rozwijają się dzięki jego wsparciu. Pomógł: Austerii, PurleyShow, Neeko oraz VCS.

Jest otwarty na wszelkie wyzwania, twierdzi, że nowe cele dają mu energię do działania i siłę tworzenia.

Absolwent Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu, kierunek zarządzanie; specjalność MBA. Laureat I nagrody w XIV edycji Konkursu na najlepsze  prace dyplomowe w kategorii Magister. Beneficjent stypendium naukowego Rektora, dwukrotnie wpisany do Złotej Księgi Absolwentów ZPSB.

Pasjonat dzieł sztuki. Jak sam mówi: jest to dla niego główne źródło inspiracji do tworzenia – również w świecie biznesu. Interesuje się psychologią oraz pogłębianiem samoświadomości.